ساير

 


 

 

 

SAKHA RAVESH CO.

 ا مروز

 دوشنبه  3  تير  1398  2019  Jun.  24   Monday ToDay
صفحه اصلی  مقالات نکته هادايره المعارف خودآموزها | تازه ها خود آزمون ها

جزئيات خبر :

  کتابخانه توابع برنامه New Page 1 مشاهده جزئيات اخبار
 مهمترين رسالت ICT : توليد و نشر دانش       [  تاريخ :   30  آذر   1382   ]

ICT ، بدون شک تحولات گسترده ای را در تمامی عرصه های بشريت خصوصا" تحولات اجتماعی و اقتصادی بدنبال داشته که تمامی کشورهای جهان را تحت تاثير قرارداده و در آينده نيز بر ميزان آن افزوده می گردد .ICT ، افق جديدی از جوامع اطلاعاتی مدرن را فراروی بشريت قرار داده است .
بسياری از کشورهای در حال توسعه ، با تدوين برنامه های توسعه ملی، حرکات خود را در جهت بهره برداری و استفاده از مزايا و پتانسيل های ICT ، آغاز نموده اند .برنامه های فوق ، محدوده های متعددی نظير:  فرهنگ سازی عمومی ، ايجاد زيرساخت ، تغيير در قوانين دست و پا گير ، تدوين قوانين لازم ، آموزش و توسعه منابع انسانی را شامل می شود .توسعه زيرساخت ارتباطی و افزايش مهارت های مرتبط با نکنولوژی اطلاعات از جمله اهداف مشخص شده در اکثر برنامه های توسعه می باشد. بدون وجود يک زيرساخت مناسب ارتباطی و شبکه ای ، امکان استفاده اندکی از فرصت ها و دستاوردهای ICT ، وجود خواهد داشت . زيرساخت شبکه ای می بايست علاوه بر ارائه بستر مناسب برای دستيابی همگن و يکسان تمامی آحاد جامعه ، دارای قيمت مناسب و کيفيت مطلوبی ، باشد.
آيا بدون وجود افراد آموزش ديده ، امکان استفاده از فرصت ها ، مزايا و دستاوردهای ICT وجود خواهد داشت ؟ آيا آموزش صرفا" در حد و اندازه دستيابی به اينترنت است ؟ با اينکه دستيابی به اينترنت و کامپيوتر ضروری است ولی قطعا" کافی نخواهد بود. در اين رابطه لازم است برنامه ريزی لازم در خصوص آموزش اصولی و ساختيافته تکنولوژی های جديد صورت پذيرد .
برخی بر اين باور و اعتقاد هستند که آموزش ( نه صرفا" ارتباط به اينترنت ) ، مهمترين چالش کشورهای در حال توسعه بمنظور مشارکت در افتصاد ديجيتالی و ساير دستاوردهای جوامع اطلاعاتی مدرن،می باشد. آموزش و فراگيری نحوه استفاده از تکنولوژی های جديد ، اولين مرحله در زمينه گسترش و استفاده مطلوب از تکنولوژی های مدرن محسوب می گردد. با توجه به اينکه  يک جامعه شبکه ای ، يک جامعه دانش محور خواهد بود ، تعداد زيادی از پتانسيل ها و مزايای ICT ، مستقيما" به توانائی استفاده از داده و اطلاعات بمنظور توليد دانش برمی گردد. توسعه منابع انسانی ( HRD ) ، يکی از مهمترين مولفه های استراتژی ICT محسوب  و  از آن بعنوان مهمترين چالش استفاده از تکنولوژی های مدرن در کشورهای درحال توسعه، ياد می گردد.
در تعداد زيادی از کشورهای در حال توسعه ، ميزان سواد عمومی ديجيتال بسيار پائين بوده و با اتکاء بر آنان نمی توان برنامه های مدونی را بمنظور پياده سازی جامع و گسترده تغييرات در سازمانهائی که به آنان نياز دارند ، تدوين نمود. بهره گيری از مزايا و دستاوردهای ICT مستلزم وجود افراد آموزش ديده و ماهر با تخصص های متفاوت است . تکنولوژی های مرتبط با ICT بسرعت در حال تغييرمی باشند.با توجه به ماهيت تکنولوژی های مرتبط با ICT و رشد سريع و بسيار گسترده آنان ، آموزش مستمر و مداوم بمنظور بهره گيری از مزايای ICT امری واجب و حياتی محسوب می گردد.
توسعه منابع انسانی در کشورهای درحال توسعه  و برخورد مناسب با چالش های مرتبط با محيط های مبتنی بر ICT ، مستلزم وجود يک کميته تصميم گيری در عالی ترين سطح تصميم گيری در کشور است .سواد ديجيتالی، می بايست از طريق سيستم های آموزش پايه در هر کشور توسعه و بهبود يابد . بهبود در دستيابی به اينترنت ، افزايش تعداد کامپيوترهای موجود در کلاس های درس و آموزش معلمان بمنظور استفاده از ICT در کلاس های درس ، باعث تولد نسل جديدی از دانش آموزانی می گردد که دارای سواد عمومی مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات می باشند. شيلی ، يکی از کشورهای در حال توسعه است که تلاش خود را در جهت بهبود سواد عمومی IT بر اساس برنامه ای موسوم به Enlaces از سال 1992 ، آغاز و بيش از ده سال است  که در اين زمينه تلاش می نمايد. برنامه فوق ، يکی از اولين تلاش های انجام شده در يک کشور بمنظور آماده سازی دانش آموزان برای جامعه اطلاعاتی و معرفی ICT در يک سيستم آموزشی است. اين برنامه با ارائه زيرساخت لازم ( کامپيوتر و دستيابی به ايننترنت ) ، افزايش مهارت معلمان و ايجاد محتوی ( وب سايت ها و نرم افزارهای اموزشی ) ، امکانات لازم در جهت پيشبرد اهداف برنامه را ارائه نموده است . در سال 2002 ، بيش از هفتاد و هفت درصد مدارس شيلی تحت پوشش اين برنامه قرار گرفته و پيش بينی می شود که برنامه فوق ، تا پايان سال 2005 به اهداف خود دست پيدا نمايد .
کره جنوبی ، يکی ديگر از کشورهائی است که در اين زمينه تلاش های گسترده ای را آغاز نموده است . بر اساس يک نظر سنجی که در سال 2000 انجام شده است ، بيش از بيست و سه درصد از سوال شوندگان در پاسخ به اين سوال که اولين مرتبه ، اينترنت را در کجا و به چه صورت استفاده نموده اند،اظهار داشته اند که اين کار از طريق مدارس و در جهت افزايش اطلاعات مرتبط با برنامه های آموزشی ، انجام شده است .
علاوه بر ارائه آموزش های پايه در مدارس ، کشورهای درحال توسعه ، نيازمند استفاده از متخصصان حرفه ای در زمينه تکنولوژی اطلاعات نظير مهندسين نرم افزار و  برنامه نويسان ، می باشند.
افزايش مهارت های مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات ، صرفا" محدود به ICT نبوده و می بايست اين تلاش در تمامی عرصه های  اقتصادی و اجتماعی آغاز تا ICT بعنوان جزءلاينفک تمامی ابعاد حيات بشری در جوامع اطلاعاتی مدرن ، حضوری مشهود و موثر را داشته باشد. يک جامعه مدرن اطلاعاتی ، قادر به استفاده سريع و مناسب از اطلاعات و بدنبال آن توليد دانش خواهد بود. توليد و نشر دانش ، محور توسعه همه جانبه محسوب می گردد.

   
   
   

 

 

 

 

   
   
   
   
 
 



جستجو

مقالات                 
دايره المعارف       
دوره های آموزشی


 

 

صفحه اصلی اخبار سايت مشاهده اوليه اخبار New Page 1

 

 تهيه شده در شرکت سخا روش -  1382