وبلاگ چيست ؟ ( بخش دوم )
اين مطلب از طريق سايت شرکت سخاروش در اختيار شما گذاشته شده است .

وبلاگ چيست ؟

وبلاگ چيست ؟  ( بخش دوم )
در بخش اول اين مقاله با وبلاگ و برخی ويژگی های مهم آن آشنا شديم . در بخش دوم به بررسی کاربرد وبلاگ ها ، نقش فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در توسعه وبلاگ ها  ، خواهيم پرداخت .

کاربرد وبلاگ ها
وبلاگ ها دارای مزايا و دستاوردهای متعددی می باشند که به برخی از آنان اشاره می گردد :

فن آوری و  وبلاگ 
فن آوری ها و مهارت های لازم در خصوص وبلاگ ها  به سرعت در حال تغيير و تحول می باشد.علت اين همه سرعت را می توان در عوامل زير جستجو نمود : 

چه تعداد بلاگ وجود دارد ؟
Blogcount.com  ، از جمله مراکزی است که اطلاعات مناسب و دقيقی در رابطه با وبلاگ ها در سراسر جهان را جمع آوری و گزارشات متعددی را در اين خصوص ارائه می نمايد.  در ژوئن سال 2003 ، تعداد وبلاگ ها بين  4 / 2 تا 9 / 2 ميليون ، برآورد شده است . در صورتی که ظرفيت هر وبلاگ را معادل پنجاه  کيلو بايت در نظر بگيريم ، blogosphere ظرفيتی معادل 81 گيگابايت را خواهد داشت .

وبلاگ ها متعلق به چه افرادی هستند ؟
بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقيقاتی Jupiter ، تقريبا" دو درصد کاربران اينترنت دارای بلاگ می باشند. اکثريب قريب به اتفاق افرادی که دارای وبلاگ می باشند به صورت Dial-up به اينترنت دستيابی نموده و بيش از نيمی از آنان دارای درآمدی پائين تر از شصت هزار دلار در سال! می باشند.هفتاد درصد بلاگ ها متعلق به افرادی است که بيش از پنج سال است که از اينترنت استفاده می نمايند . ( منبع Blogging by the number ) . بيش از پنجاه درصد وبلاگ هائی که توسط موسسه بين المللی تکنولوژی و علوم انسانی ، پيمايش شده است نشاندهنده اين واقعيت است که آنان به زبان انگليسی نوشته شده و ده زبان برتری که وبلاگ ها با آنان نوشته شده اند به ترتيب : پرتقالی  ، لهستانی  ،  فارسی  ، فرانسوی ،اسپانيائی ، آلمانی ، ايتاليائی ، هلندی  و ايسلندی می باشند .

چه کسانی وبلاگ ها را مطالعه می نمايند ؟
موسسه تحقيقاتی Jupiter در بررسی خود اعلام نموده است که صرفا" چهار درصد از کاربران اينترنت ، اقدام به مطالعه و خواندن وبلاگ ها می نمايند . وبلاگ ها ، عموما" توسط مردان خوانده می شوند ( شصت درصد مردان و چهل درصد زنان ) . کاربران خانگی اينترنت که مجموع درآمد آنان بيش از شصت هزار دلار در سال می باشد ، شصت و يک درصد از خوانند گان وبلاگ ها را تشکيل می دهند . بيش از پنجاه و چهار درصد از گزينه Dial-up و چهل و شش درصد از گزينه Broadband برای دستيابی به اينترنت استفاده می نمايند . هفتاد و سه درصد از خوانند گان وبلاگ ها بيش از پنج سال است که از اينترنت استفاده می نمايند( منبع : Blogging by the Numbers )

نکاتی جالب در رابطه با وبلاگ ها

خلاصه
اشتراک دانش يکی از مهمترين دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. بدين منظور می توان از روش های متفاوتی نظير شرکت در همايش ها ، مباحث علمی ، کتاب ، روزنامه ها و ساير موارد ديگر ، استفاده نمود. هر يک از روش های فوق دارای مزايا و محدوديت های مختص به خود می باشند . محدوديت زمانی ، مکانی و ميزان تعامل اطلاعاتی با مخاطبان از جمله  چالش های اساسی در ارتباط با  هر يک از روش های فوق می باشد . نشر اطلاعات و دانش شخصی با استفاده از پتانسيل های وب ( نظير انتشار مقالات ) و وبلاگ ها ، ضمن غلبه بر محدوديت های زمانی و مکانی ، حق انتخاب مخاطب را ارج نهاده و بستری مناسب برای تعاملات اطلاعاتی  دوسويه را  فراهم نمايد. انتشار دانش و تجارب شخصی در قالب وبلاگ ها ، گزينه ای پيشرفته و مناسب در ارتباط با امر تحقيقات و اطلاع رسانی صحيح و به موقع می باشد. توسعه پايدار در هر کشوری مستلزم ارج نهادن به امر تحقيق و پژوهش و اطلاع رسانی سريع و صحيح است . در صورتی که پديده وبلاگ نويسی را از اين زاويه مورد توجه قرار دهيم به جايگاه ارزشمند آنان در ايجاد شبکه های گسترده نشر دانش و ارتباطی بيشتر پی خواهيم برد( دريافت سريع بازخوردها  در ارتباط با ايده های ارائه شده ، تسهيل در ارتباط بين محققين ، طبقه بندی محتوی در زمنيه های مختلف )  .


استفاده از اين مطلب  با ذکر منبع و اهداف غيرانتفاعی بلامانع است .
http://www.srco.
ir