بررسی ده نکته مهم در رابطه با تکنولوژی XML - DOM New Page 1



ساير




 

 

 

SAKHA RAVESH CO.

 ا مروز

 چهارشنبه  29  دی  1395  2017  Jan.  18   Wendesday ToDay
صفحه اصلی  مقالات نکته هادايره المعارف خودآموزها | تازه ها خود آزمون ها    
  نسخه قابل چاپ  

    5 4 3 2 1 

 عنوان

 نويسنده

  مشاهده

 تعداد آراء

 امتياز

 ده نکته در رابطه با XML - DOM

 مديريت وب

9673

69

4.9

با توجه به جایگاه داده در عصر حاضر و  لزوم نگاه جامع به این مقوله مهم ، بر آن شدیم تا محوریت فعالیت های خود را بر  روی این موضوع متمرکز نمائیم . از این رو گروه فابک با شعار فناوری اطلاعات برای کسب وکار شکل گرفت و  خدمات خود  را از طریق  سایت www.fabak.ir  به مخاطبان محترم عرضه می نماید

 

ده نکته مهم در رابطه با XML DOM

ده نکته در رابطه با XML - DOM  
يکی از مهمترين مفاهيم موجود در رابطه با XML ، تکنولوژی DOM)Document Object Model)  است . XML نظير برنامه Word و يا DHTML ( مربوط به شرکت ماکروسافت ) ، دارای يک مدل مبتنی بر شی ، برای برنامه نويسی است . در اين مقاله به بررسی ده نکته مهم در رابطه با تکنولوژی XML - DOM خواهيم پرداخت .


نکته اول
◄  تکنولوژی DOM ، يکی از ابزارهای  برنامه نويسی موجود بمنظور استقرار يک سند XML  در حافظه ، تفسير و پردازش  است . ابزار فوق ، اغلب توسط برنامه های VB و ASP بمنظور پردازش  فايل های XML استفاده می گردد . DOM بمنزله يک شی بوده که برنامه نويسان با استفاده از آن ، امکان فعال نمودن ، ويرايش و ذخيره يک فايل XML را بدست می آورند .

نکته دوم ◄  ساختار داخلی DOM مشابه چيست ؟ ساختار فوق مشابه يک درخت با  شاخه ها  و برگ هائی    است .  برخی از شاخه ها  ممکن است دارای شاخه های ديگری  باشند. همانگونه که در مقاله ده نکته در رابطه با XML ، اشاره گرديد ، يک سند XML دارای  المان هائی است که  مناسب است  در اين مقطع و از اين زاويه به آنها شاخه گفته شود. بنابراين  DOM شامل مجموعه ای از المان ها است . البته ، اغلب برنامه نويسان به آنها  " گره " و يا " گره فرزند " می گويند. گره ها ممکن است دارای يک مقدار، تهی و يا شامل ساير گره های فرزند باشند .  المان ، گره ، گره های فرزند عملا" در بردارنده مفاهيم مشابه ای می باشند .

نکته سوم ◄ تکنولوژی  DOM ، دارای اشياء متفاوتی است . DOMDocument يکی از اشياء موجود بمنظور دستيابی به DOM ( شامل اطلاعات مربوط به سند XML ) است . DOMElement و DOMNode نمونه هائی ديگر از اشياء موجود می باشند . بمنظور انجام عمليات و پردازش های مورد نظر در DOM ، دوازده شی متفاوت پيش بينی شده است . شی DOMDocument ، اولين شی استفاده شده برای فعال نمودن يک سند XML بوده و دارای مجموعه ای از متدها و خصلت ها برای استفاده توسط برنامه نويسان است . مثلا" شی فوق، دارای خصلتی بمنظور بازيابی firstChild ( اولين فرزند ) ، lastChild ( آخرين فرزند ) ، nextSibling ( برادر بعدی ) و previousSibling (برادر قبلی ) است . در حقيقت شی DOMDocument ، تصويری از سند XML را با توجه به قوانين مربوطه در خود نگهداری کرده و با استفاده از خصلت های متعدد موجود ، امکان حرکت در طول سند با روش های متفاوت ميسر می گردد .

نکته چهارم ◄  شی DOMDocument ، دارای تعداد زيادی متد  مفيد نيز می باشد . مثلا" متد insertBefore برای درج يک گره قبل از موقعيت جاری  استفاده می گردد. برای ايجاد يک المان جديد، می توان از متد createElement استفاده کرد . برای افزودن يک المان جديد به شی DOMDocument می بايست دو مرحله عمليات را دنبال نمود . مرحله اول : با استفاده از متد createElement  المان ايجاد می گردد ( در اين حالت يک شی DOMNode  ، ايجاد می گردد ) . مرحله دوم : با استفاده از متد appendChild  شی DOMNode  را به DOMDocument اضافه می نمائيم . (   DOMDocument و  DOMNode  دو شی مجزا با عملکردهای خاص خود می باشند و نبايد آنها را بمنزله  اشياء مشابه  در نظر گرفت ) .

نکته پنجم ◄ در مقاله ده نکته در رابطه با XML  ، به اين نکته اشاره گرديد که می توان يک سند XML را به Html ، WML و يا يک سند XML ديگر با يک ساختار متفاوت ، تبديل کرد . برای تحقق خواسته فوق ، می توان از متد transformNode استفاده کرد . بدين منظور لازم است از دو شی DOMDocument استفاده گردد. يکی از آنها توسط سند XML فعال   و ديگری توسط XSL فعال خواهد شد. با استفاده از متد transformNode  ، خروجی بصورت يک رشته خواهد بود . رشته فوق شامل نتايج مورد نظر بمنظور استفاده در WML, Html  ، متن و يا ساير موارد دلخواه است .

نکته ششم  ◄ تمام اشياء DOMDocument ، دارای يک گره ريشه می باشند . گره فوق تنها ريشه موجود بوده که ساير گره ها مستقيما" و يا غير مستقيم به آن متصل  می گردند.  در يک سند XML ، دوازده گره  متفاوت  وجود دارد .  NODE_ELEMENT   ،  NODE_ATTRIBUTE    ، NODE_TEXT  و NODE_COMMENT نمونه هائی در اين زمينه می باشند . برخی از گره ها ،  دارای فرزند و برخی ديگر فاقد فرزند می باشند . مثلا" NODE_ELEMENT  می تواند دارای شش فرزند متفاوت !  باشد . ( نگران نباشيد وضعيت فوق در رابطه با يک المان است نه انسان )  و يا NODE_TEXT  فاقد فرزند است .

نکته هفتم ◄ يکی ديگر از اشياء بسيار مفيد ، شی HTTPRequest می باشد. شی فوق امکان  گفتگوی برنامه هائی  که در سمت سرويس گيرنده اجراء می گردند را با سرويس دهنده وب فراهم می نمايد . اين شی  شامل تمامی روتين های مورد نياز بمنظور برقراری ارتباط و مبادله اطلاعات است . پس از ارتباط با سرويس دهنده ، از طريق متدهای POST و يا GET  ، با استفاده از متد Send می توان يک ارتباط را برقرار کرد. در ادامه با استفاده از خصلت های متعددی نظير : responseXML و يا responseText  می توان اقدام به بازيابی XML و يا متن مورد نظرنمود .  شی HTTPRequest بهمراه اشياء XML در IE ارائه شده است .

 نکته هشتم ◄ پاس دادن رشته های XML در برنامه ها و بين برنامه ها ، يکی از خواسته های  مورد نيار است . در اين راستا متدهای Load و LoadXML ازشی DOMDocument مطرح می باشند . متد Load، باعث فعال نمودن  يک فايل XML شده ، در صورتيکه متد LoadXML يک رشته را فعال  می نمايد . برای توقف فعال  نمودن يک سند XML ، می توان از متد abort استفاده کرد . خصلت parseError  يک امکان در دسترس ، برای کنترل خطاء و متد save  برای ذخيره نمودن XML بصورت يک فايل استفاده می گردد . مثلا" در صورتيکه يک رشته XML  را که " خوش شکل " نمی باشد ، فعال نمائيم ، خصلت parseError شامل يک کد خطاء بوده و می توان با استفاده از آن برخورد مناسبی با وضعيت پيش آمده را انجام داد .

نکته نهم ◄ يکی از انواع گره هائی که می توان در يک DOMDocument درج کرد ، DOMProcessingInstruction است . يک PI)Processing Instructing) ، شامل دستورالعمل هائی است  که تمايلی به تفسير آنها  را نداريم . مثلا" شايد بخواهيم جزئيات مربوط به نسخه خاصی از برنامه RealAudio  را که از اطلاعات آن يک المان در سند استفاده می نمايد ، ارسال نمائيم ، در چنين مواردی می توان يک دستورالمل PI  بصورت زير در سند درج کرد :

<?realaudio version"4.0"?>

نکته دهم ◄ در صورتيکه  قصد ارسال اطلاعاتی را داشته باشيم که شامل عباراتی نظير  ، #  و يا >  باشد ، و نياز است که آنها را از طريق پارسر ارسال نمائيم ، ( استفاده از حروف فوق باعث بروز خطای پارسر خواهد شد )  می توان  اطلاعات فوق را در يک گره خاص با نا م NODE_CDATA_SECTION  قرار داد . مثلا" عبارت زير مقدار '#91'  را بهمراه يک المان استفاده کرده است . پارسر اطلاعات موجود در بخش CDATA را می خواند ولی  آنها را تفسير  نخواهد کرد .

<house_number><![CDATA[#91]]><house_number>



جستجو

مقالات                 
دايره المعارف       
دوره های آموزشی


 

 

مشاهده گروه ها



              

 

 تهيه شده در شرکت سخا روش -  1382