بررسی ميزان توليد و ذخيره سازی اطلاعات در جهان New Page 1



ساير




 

 

 

SAKHA RAVESH CO.

 ا مروز

 دوشنبه  4  ارديبهشت  1396  2017  Apr.  24   Monday ToDay
صفحه اصلی  مقالات نکته هادايره المعارف خودآموزها | تازه ها خود آزمون ها    
  نسخه قابل چاپ  

    5 4 3 2 1 

 عنوان

 نويسنده

  مشاهده

 تعداد آراء

 امتياز

 ميزان توليد اطلاعات در جهان ( بخش دوم )

 مديريت وب

12998

12

4.1

با توجه به جایگاه داده در عصر حاضر و  لزوم نگاه جامع به این مقوله مهم ، بر آن شدیم تا محوریت فعالیت های خود را بر  روی این موضوع متمرکز نمائیم . از این رو گروه فابک با شعار فناوری اطلاعات برای کسب وکار شکل گرفت و  خدمات خود  را از طریق  سایت www.fabak.ir  به مخاطبان محترم عرضه می نماید

 

ميزان توليد اطلاعات در جهان

ميزان توليد اطلاعات در جهان  ( بخش دوم )
در بخش اول اين مقاله ، به بخشی از گزارش تحقيقاتی دانشگاه برکلی در رابطه با ميزان توليد و ذخيره سازی اطلاعات اشاره گرديد . در اين بخش به  بررسی  ميزان اطلاعات ذخيره شده بر روی هر رسانه ( کاغذ ، فيلم ، مغناطيس ، نوری)  و جايگاه هر يک از کانال های الکترونيکی ( تلفن ، راديو ، تلويزيون ، اينترنت ) توزيع اطلاعات ، خواهيم پرداخت

ميزان اطلاعات ذخيره شده
همانگونه که قبلا" اشاره گرديد ، اطلاعات توليد شده بر روی چهار رسانه فيزيکی کاغذ ، فيلم ، مغناظيس و نوری ذخيره می گردند . جدول زير ، ميزان اطلاعات ذخيره شده بر روی هر يک از رسانه های فوق در سال 2002 و در فاصله بين سال های 1999 تا 2002 را نشان می دهد .همانگونه که در جدول فوق مشاهده می گردد ،  حجم اطلاعات ذخيره شده در سال 2002 ، سی درصد رشد را داشته است . استفاده از رسانه های ذخيره سازی مغناطیسی ، بالاترين ميزان رشد را بخود اختصاص داده است .

حجم توليد اطلاعات غيرتکراری در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامی آنان بصورت ديجيتال ذخيره شده باشند.
تخمين بالا   : استفاده از روش های فشرده سازی برای ذخيره سازی اطلاعات
تخمين پائين : عدم استفاده از روش های فشرده سازی برای ذخيره سازی اطلاعات

رسانه ذخيره سازی

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

2002 - 1999
(تخمين بالا)

2002 - 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

کاغذ

1,634

327

1,200

240

36%

فيلم

420,254

76,69

431,690

58,209

3% -

مغناطيسی

4,999,230

3,416,230

2,779,760

2,073,760

80%

نوری

103

51

81

29

28%

مجموع

5,421,221

3,416,281

3,212,731

2,132,238

69%

در ادامه به بررسی هر يک از رسانه های ذخيره سازی خواهيم پرداخت .
کاغذ
از يک درخت  می توان 80،500 ورق کاغذ را توليد نمود .برای توليد کاغذ مورد نياز بمنظور ذخيره سازی اطلاعات به  حدود 786 ميليون درخت در يکسال نياز خواهد بود. براساس اطلاعات منتشر شده توسط يونسکو ، در سال 1999 سهم هر يک از ساکنين جهان 1،510 ورق کاغذ بوده است. مصرف کاغذ در تمای کشورها يکسان نمی باشد . مثلا" هر يک از شهروندان امريکای شمالی حدود 11،916 ورق کاغذ ( 24 بند کاغذ ،  هر يک معادل 480 تا 516 برگ صفحه   ) را مصرف کرده در حاليکه ساکنين اروپا 7،820 ورق کاغذ ( 15 بند کاغذ ، هر يک معادل 480 تا 516 برگ صفحه   ) را مصرف نموده اند. تقريبا" نيمی ازکاغذ مصرف شده در مواردی همچون چاپ و دستگاههای تکثير کننده در ارتباط با اسناد موجود در موسسات و سازمان ها استفاده شده است . جدول زير ، ميزان اطلاعات ذخيره شده بر روی کاغذ بتفکيک نوع استفاده  در سال 2002 و در فاصله بين سال های 1999 تا 2002 را نشان می دهد.همانگونه که در جدول فوق مشاهده می گردد، حجم اطلاعات جديد ذخيره شده بر روی کاغذ در فاصله سال های 1999 تا 2002 به ميزان 36 % رشد داشته است .  مهمترين علت اين افزايش به چاپ و تکثير اسناد در ادارات و موسسات بر می گردد ( استفاده در چاپگرهای کامپيوتر ) . افزايش انتشار همزمان اطلاعات چاپ شده به شکل ديجيتال نظير : روزنامه و مجلات
online ، يکی از نکات قابل توجه در اين زمينه می باشد .

حجم توليد محتوی چاپی غيرتکراری در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامی آنان بصورت ديجيتال ذخيره شده باشند.
تخمين بالا   : استفاده از روش های فشرده سازی برای ذخيره سازی اطلاعات
تخمين پائين : عدم استفاده از روش های فشرده سازی برای ذخيره سازی اطلاعات

رسانه ذخيره سازی

نوع
محتويات

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

کاغذ

کتاب

39

8

39

8

0

روزنامه

138.4

27.7

124

25

12%

اسناد ادارات

1,397.5

279.5

975

195

43%

فصلنامه ها

52

10

52

10

0

مجلات

6

1.3

9

2

33% -

خبرنامه

0.9

0.2

0.8

0.2

0

مجموع

1,633.8

326.7

1,199.8

240.2

36%

فيلم
فيلم ، رسانه ای بمنظور ذخيره سازی تصاوير آنالوگ است . تصاوير فوق ، بسرعت بسمت ديجيتال شدن حرکت تا بر روی رسانه های ذخيره سازی مغناطيسی و نوری ذخيره گردند. از سال 1999 به بعد، کاهشی چشمگير در زمينه تصاوير مبتنی بر فيلم ايجاد و در مقابل رشدی چشمگير را در رابطه با ايجاد تصاوير با استفاده از دوربين های ديجتال شاهد بوده ايم . در سال 2002 ، بيش از 5 /27 ميليون دوربين ديجيتال در سرتاسر جهان بفروش رفته است . فيلم ها ی سينمائی و برنامه های تلويزيونی به سمت ويدئوهای ديجتالی در حرکت می باشند ، مهمترين علت اين امر ، کاهش هزينه ويرايش است . تکنولوژی های تصاوير ديجتال پرشکی  نيز بسرعت در حال رشد است ولی بدليل هزينه پايئن تکنولوژی های مبتنی بر فيلم همچنان استفاده از فيلم های مبتنی بر اشعه ايکس رشد خود را دارا بوده است . رشد چشمگيری در رابطه با توليد فيلم ها و برنامه های تلويزيونی خصوصا" در کشورهای در حال توسعه وجود داشته است . تقريبا" 370،000 تصاوير متحرک در فاصله بين سال های 1890 تا 2002 در جهان ايجاد شده است . در صورتيکه تمامی فيلم ها و ويدئوهای توليدی بصورت پيوسته پخش گردد ، برای مشاهده تمامی آنان به 2،108 سال زمان نياز خواهد بود.

حجم توليد محتوی فيلم غيرتکراری در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامی  آنان بصورت ديجيتال ذخيره شده باشند.
تخمين بالا   : استفاده از روش های فشرده سازی برای ذخيره سازی اطلاعات
تخمين پائين : عدم استفاده از روش های فشرده سازی برای ذخيره سازی اطلاعات

رسانه ذخيره سازی

نوع
محتويات

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

 1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

فيلم

عکس

375,000

37,500

410,000

41,000

9% -

سينما

6,078

12

4,490

9

35%

فيلم های توليدی تلويزيون

2,531

2,530

نامشخص

نامشخص

نامشخص

سريال های تلويزيونی

14,155

14,155

نامشخص

نامشخص

نامشخص

ويدئو

2,490

2,490

نامشخص

نامشخص

نامشخص

اشعه ايکس

20,000

20,000

17,200

17,200

16%

مجموع

420,254

74,202

431,690

58,209

2.6% -

مغناطيس
حجم اطلاعات ذخيره شده بر روی رسانه های ذخيره سازی مغناطيسی از سال 1999 تا کنون ، رشدی معادل 80% را داشته است . نوارهای معناطيسی از نوع آنالوگ ( صوتی و ويدئو ) کاهش و بموازات آن رسانه های ذخيره سازی ديجيتال رشد نموده اند.از نوارهای معناطيسی ديجيتال بعنوان يک رسانه ذخيره سازی بايگانی اطلاعات ،همچنان استفاده می گردد. کاهش هزينه و افزايش تنوع ، از جمله عواملی است که باعث شده است هارد ديسک  بالاترين ميزان رشد در بين تمامی رسانه های ذخيره سازی اطلاعات را بخود اختصاص دهد .

حجم توليد محتوی مغناطيسی غيرتکراری در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامی  آنان بصورت ديجيتال و فشرده ذخيره شده باشند.

رسانه
ذخيره
سازی

نوع
محتويات

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

 1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

مغناطيس

نوارهای ويدئوئی

1,340,000

1,340,000

1,420,000

1,420,000

6% -

نوارهای صوتی

128,800

128,800

182,000

182,000

 30% -

نوارهای ديجيتال

250,000

250,000

250,000

250,000

0

MiniDV

1,265,000

1,265,000

نامشخص

نامشخص

نامشخص

فلاپی ديسک

80

80

70

70

14%

Zip

350

350

1,690

1,690

79% -

Audio MD

17,000

17,000

نامشخص

نامشخص

نامشخص

Flash

12,000

12,000

نامشخص

نامشخص

نامشخص

هارد ديسک

1,986,000

403,000

926,000

220,000

114%

مجموع

4,999,230

3,416,230

2,779,760

2,073,760

80%

نوری
رسانه های ذخيره سازی ديجيتال ، گزينه انتخابی برای توزيع نرم افزار ، داده ، فيلم ، موزيک  می باشند . کاهش توليد و فروش عناوين
CD صوتی بدليل رشد و متداول شدن CD های با قابليت نوشتن مجدد است ( CR-R,CD-RW ) می باشد . دستگاههای DVD ، نسبت به ساير تکنولوژی های مشابه بسرعت رشد و مورد استقبال قرار گرفته شده است .

حجم توليد محتوی نوری غيرتکراری در جهان بر حسب ترابايت در سال 2002 ، با فرض اينکه تمامی  آنان بصورت ديجيتال و فشرده ذخيره شده باشند.

رسانه
ذخيره
سازی

نوع

سال 2002
(تخمين بالا)

سال 2002
(تخمين پائين)

 1999
(تخمين بالا)

 1999
(تخمين پائين )

درصد تغييرات  
(تخمين بالا)

نوری

Audio CD

58

6

58

6

0

CD ROM

1.1

1.1

0.7

0.7

57%

DVD

43.8

43.8

22

22

99%

مجموع

102.9

50.9

80.7

28.7

28%

کانال های الکترونيکی توزيع اطلاعات
توزيع  اطلاعات از طريق  چهار کانال الکترونيکی راديو ، تلويزيون ، تلفن و اينترنت انجام می گيرد. هر يک از تکنولوژی های فوق مستلزم دستيابی و بکارگيری نوع خاصی از فنآوری اطلاعات نظير : راديوها ، دستگاههای تلويزيون ، تلفن ها و کامپيوترمی باشد.همانند رسانه های ذخيره سازی ، گردش و توزيع اطلاعات بصورت نامساوی در جهان انجام می شود . حجم اطلاعات ذخيره شده بر روی رسانه های  ذخيره سازی کاغذ ، فيلم ، نوری و معناطيسی ، بالغ بر پنج اگزابايت  در طی يکسال است . مقدار فوق، کمتر از يک سوم اطلاعات جديدی است که از طريق کانال های الکترونيکی  نظير : تلفن ، راديو ، تلويزيون و اينترنت ، مبادله می شود . ( چيزی در حدود 7 / 17 اگزابايت ) .

کانال های الکترونيکی توزيع  اطلاعات جديد بر حسب ترابايت در سال 2002

رسانه

در سال 2002 بر حسب ترابايت

راديو

3,488

تلويزيون

68,955

تلفن

17,300,000

اينترنت

532,897

مجموع

17,905,340

يکی از نکات قابل توجه در جدول فوق ، توزيع اطلاعات جديد منتشر شده توسط تلفن است . اکثر اطلاعات فوق دارای محتوی منحصربفرد خاص خود می باشند . اينترنت يکی ديگر از کانال های الکترونيکی موجود بمنظور توزيع اطلاعات است . در ادامه به بررسی هر يک از کانال های الکترونيکی توزيع اطلاعات خواهيم پرداخت .

 راديو و تلويزيون
ايستگاههای راديوئی در سطح جهان،  سالانه بيش از 320 ميليون ساعت برنامه را پخش می نمايند. اگر بخواهيم تمامی اطلاعات فوق را ذخيره نمائيم به 16،000 ترابايت فضاء نياز خواهيم داشت . بر اساس مطالعه انجام شده ، تخمين زده شده است که  70 ميليون ساعت از برنامه راديوئی بصورت غيرتکراری بوده که برای ذخيره سازی آنان به  فضائی معادل 3،500 ترابايت ، نياز خواهد بود . ايستگاههای تلويزيونی در سطح جهان حدود 123 ميليون ساعت برنامه را منتشر نموده که برآورد شده است  حدود 31 ميليون ساعت از برنامه های فوق ، برنامه های غيرتکراری بوده و برای ذخيره سازی آنان به فضائی معادل 70،000 ترابايت فضاء نياز خواهد بود.

حجم توليد اطلاعات از طريق رسانه های  سخن پراکنی در طی سال ( 2002 )

نوع رسانه

تعداد ايستگاهها

موارد منحصربفرد طی هر سال

فاکتور تبديل

مجموع ترابايت ( سالانه )

محدوده پائين

محدوده بالا

راديو

47,776

 

70 ميليون ساعت برنامه غير تکراری

0.05 GB/hour

3,488

3,488

تلويزيون

21,264

31 ميليون ساعت برنامه غير تکراری

1.3 GB - 2.25 GB hour

39,841

68,955

مجموع

43,329

72,443

در امريکا ، 13،261 ايستگاه راديوئی وجود دارد که حدود 7 / 19 ميليون ساعت برنامه غيرتکراری را توليد می نمايند . برای ذخيره سازی اطلاعات توليد شده به فضائی معادل  987 ترابايت ، نياز خواهد بود. در سال 2002 ، بيش از 1،686 ايستگاه تلويزيونی در امريکا وجود داشته که حدود 5 / 14 ميليون ساعت برنامه را طی يک سال ، پخش می نمايند . 6 / 3 ميليون ساعت از برنامه های فوق بصورت غير تکراری بوده که برای ذخيره سازی آنان به فضائی بين 4،700 تا 8،200 ترابايت نياز خواهد بود ( با توجه به روش های استفاده شده بمنظور فشرده سازی ) .

تلفن
بيش از 1 / 1 ميليارد خط تلفن تا  سال 2002 در جهان وجود داشته است . تخمين زده می شود که هر خط بطور متوسط 3،441 دقيقه در سال استفاده می گردد(تمامی خطوط تلفن موجود در جهان  3،785 ميليارد دقيقه ، ). در امريکا،  190 ميليون خط تلفن وجود دارد که هر يک از آنان در طی روز بطور متوسط يکساعت استفاده می گردد( خطوط محلی ، مودم  ، فاکس  و ... ) .برای ذخيره سازی اطلاعات مبادله شده در خطوط تلفن امريکا به 25 / 9 اگزابايت فضاء نياز خواهد بود ( در طی يکسال ) . تلفن های موبايل دارای رشدی معادل 43 % بوده که  بيش از 600 ميليارد دقيقه در سال 2002 استفاده شده اند . برای ذخيره سازی اطلاعات مبادله شده به فصائی معادل معادل 3 / 2 اگزابايت ، نياز خواهد بود.

حجم ( اندازه )  تماس تلفنی در سطح جهان در سال 2002 بر حسب ترابايت

تماس از طريق تلفن ثابت

15,000,000

تماس از طريق تلفن بدون کابل

2,300,000

مجموع

17,300,000

اينترنت
اينترنت با اينکه جديدترين رسانه برای توزيع و نشر
اطلاعات می باشد ولی دارای بالاترين ميزان رشد است  . وب  يکی از مهمترين سرويس های موجود بر روی اينترنت،از پوسته  ( صفحات وب ثابت ) و عمق (  وب سايت های مبتنی بر بانک اطلاعاتی که صفحات وب را بر اساس درخواست های دريافت شده ،  ايجاد می نمايد ) تشکيل شده است که هر يک حجم عظيمی از اطلاعات را در خود جای داده اند .  

اندازه اينترنت بر حسب ترابايت

رسانه

 سال 2002

پوسته وب

167

عمق وب

91,850

پست الکترونيکی غيرتکراری

440,606

ارسال پيام فوری ( IM )

274

مجموع

532,897

تعداد کاربران اينترنت : در حال حاضر بيش از 600 ميليون نفر از اينترنت استفاده می نمايند .

تعداد توزيع کاربران اينترنت در سطح جهان ( بر حسب ميليون )

افريقا

6.31

آسيای پاسفيک

187.24

اروپا

190.91

خاورميانه

5.12

کانادا و امريکا

182.67

امريکای لاتين

33.35

متوسط زمان استفاده از اينترنت : بر اساس گزارش Nielsen/NetRatings ، کاربران اينترنت بطورمتوسط  يازده ساعت و بيست و چهار دقيقه در هر ماه از اينترنت استفاده می نمايند.  کاربران اينترنت ساکن امريکا تقريبا" بيش از دو برابر متوسط جهانی در طی هر ماه از اينترنت استفاده می نمايند : 25 ساعت و 25 دقيقه در منزل و 74 ساعت و 26 دقيقه در محل کار .

فعاليت های انجام شده پس از اتصال به اينترنت : در امريکا در طی هر روز 72 ميليون کاربر به اينترنت متصل و فعاليت های زير را انجام می دهند:
( منبع : Pew Internet and American Life Project )

  • نامه های الکترونيکی  : 52 %
  • استفاده از مراکز جستچو برای يافتن اطلاعات : 32 %
  • استفاده از وب :  23 %
  •  تحقيقات : 19 %
  • بررسی وضعيت آب و هوا :  17 %
  • ارسال يک  پيام های فوری ، 14 %

جستجوی صفحات : بر اساس گزارش  SearchEngineWatch.com  ، روزانه 319 ميليارد صفحه در مراکز جستجوی اينترنت ، جستجو می گردد .( January 2003 ) .

 استفاده از مراکز جستجو در اينترنت ( منبع :Nielsen//NetRatings)

مرکز جستجو

ساعت جستجو در هر ماه
 ( ميليون )

دقيقه جستجو در هر روز
( ميليون )

جستجو در روز
( ميليون )

Google

7 / 18 37 112

AOL Search

5 / 15 31 93

Yahoo

1 / 7 14 42

MSN Search

4 / 5 11 32

Ask Jeeves

3 / 2 5 14

InfoSpace

1 / 1 2 7

AltaVista

8 / 0 2 5

Overture

8 / 0 2 5

Netscape

7 / 0 1 4

Earthlink

4 / 0 1 3

Looksmart

2 / 0 0 1

Lycos

2 / 0 0 1

حجم اطلاعات وب : بر اساس بررسی انجام شده در سال 2000 ، حجم اطلاعات بر روی وب عمومی بين 20 تا 50 ترابايت ، برآورد گرديده بود. حجم اطلاعات وب درسال 2003 ، بالغ بر  167 ترابايـت تخمين زده شده است  ( حداقل سه برابر) . همانگونه که اشاره گرديد ميزان اطلاعات موجود در پوسته وب ، حدودا" 167 ترابايت  برآورد شده است ( تا تابستان 2003 ) . موسسه BrightPlanet  حجم اطلاعات موجود در عمق وب را بين  400 تا 450 مرتبه بيشتر از پوسته وب است ( بين 66،800 تا 91،850 ترا بايت اطلاعات ) ، تخمين زده است .

پست الکترونيکی : روزانه سی و يک ميليارد نامه الکترونيکی بر روی اينترنت  و يا شبکه های داخلی  ارسال می گردد .پيش بينی می گردد مقدار فوق تا سال 2006 ، دو برابر گردد. اندازه متوسط يک نامه الکترونيکی 59 کيلوبايت است ، بنابراين حجم اطلاعات ارسالی توسط نامه های الکترونيکی در طی يک سال بالغ بر  667،585 ترابايت ، می باشد .

  • نامه های الکترونيکی پس از تلفن در رتبه دوم از لحاظ توزيع اطلاعات قرار دارند.  35 % جمعيت امريکا از Email استفاده و 35 % زمان استفاده آنان از اينترنت مربوط به نامه های الکترونيکی است.

  • شصت درصد از کارکنان با قابليت دستيابی و استفاده از نامه الکترونيکی  ، روزانه بطور متوسط ده و يا کمتر از ده نامه الکنرونيکی را دريافت می نمايند .  23 %   بيش از بيست نامه الکترونيکی  و  6 %  بيش از پنجاه  نامه الکترونيکی رادر طی روز دريافت می نمايند. 73 % از پرسنل شاغل در سازمان ها و موسسات  يک ساعت ( و يا کمتر ) از زمان خود را صرف Email  می نمايند.

  •  دو سوم ترافيک نامه های الکترونيکی مربوطه به اشخاص و  يک سوم مربوط به نامه های الکترونيکی ناخواسته ( spam ) است .حجم نامه های الکترونيکی غير تکراری بدون فشرده سازی بالغ بر  440،606 ترابايت ( حد بالا)  و  333،792  ترابايـت ( حد پائين )  می باشد .

پيام فوری ( IM( Instant Messaging  : تقريبا" 40 % کاربران اينترنت در امريکا (در منزل ) ، حداقل يک مرتبه به يکی از برنامه ها و يا  شبکه های IM متصل شده اند ( May 2002  ).  در مدت زمان فوق، صرفا" 31 % از کاربران تجاری اينترنت از برنامه های IM استفاده نموده اند .

اشتراک فايل P2P ( نظير به نظير ) : شبکه های P2P ، يکی از منابع  جديد بمنظور ذخيره سازی ، ايجاد و مبادله داده در اينترنت بوده که بسرعت در حال رشد و گسترش می باشند. KaZaA ، رايج ترين برنامه در اين زمينه بوده که اخيرا" به مرز 230 ميليون download در سطح جهان رسيده است( هر هفته دو ميليون بيشتر نسبت به هفته قبل ،  منبع : Download.com ) .کاربران KaZaA تقريبا" 5،000 ترابايت اطلاعات را به اشتراک گذاشته و  در هر زمان بيش از 600 ميلون فايل و سه ميليون کاربر در شبکه فوق ، فعال می باشند ( منبع : KaZaA.com  )  . با بررسی وضعيت عملکرد 400،000 کاربر طی بيست و چهار ساعت ، نتايج جالبی استخراج شده است :  9% کاربران ( 38،256 ) فايل هائی را به اشتراک می گذارند، 1،980،426 فايل شامل 14،754 گيگابايت ( و يا 4 / 14 ترابايت ) اطلاعات می باشد، ظرفيت فايل ها از يک بايت تا 97 / 1 گيگا بايت در نوسان است .  با استفاده از نمونه فوق ، می توان نحوه استفاده از اطلاعات توسط کاربران برنامه های P2P را بصورت زير بيان نمود:

  • کاربران ، اغلب فايل هائی با بيش از يکصد مگابايت را مبادله می نمايند .
  • فايل های  AVI . ، بزرگترين نوع فايل های مبادله شده می باشند ( ظرفيت بين 82 بايت و 2 گيگابايت ).اکثر فايل ها دارای ظرفيتی بين 100 تا 200 مگا بايت می باشد .
  • متداولترين نوع فايل هائی که بين کاربران به اشتراک گذاشته می شوند ،  فايل های MP3 و تصاوير ( jpg و يا bmp ) می باشد .


جستجو

مقالات                 
دايره المعارف       
دوره های آموزشی


 

 

مشاهده گروه ها



              

 

 تهيه شده در شرکت سخا روش -  1382